Hovedsiden  
  Tester  
  - Testarkiv  
  Nyheter  
  - Nyhetsarkiv  
  Motorsport  
  Messer  
  Søk  
     
  Kontakt oss  
     

 Nyhet: Mazda lanserer CX-7 på bilutstillingen i Los Angeles

Av Christian Tvedt - søndag 8. januar 2006
Nye Mazda CX-7 har verdenspremiere på Los Angeles Auto Show.

I fjor på denne tiden under bilutstillingen i Detroit stiftet vi bekjentskap med Mazda MX-Crossport som dagens CX-7 da ble presentert som.

CX-7 vil først bli lansert i USA, men er også planlagt å lanseres i Europa, men da først i 2007.

Når nå produksjonsbilen presenteres kan man konstatere at den sportslige designen fra MX-Crossport har blitt beholdt. Mazda CX-7 er en såkalt crossover SUV med flere designelementer som er hentet fra sportsbilen RX-8, som den store og lavt sittende femkantede grillen og de store hjulbuene.

Nye Mazda CX-7 har følgende dimensjoner: 4.675 mm lang, 1.872 mm bred, 1.645 mm høy og hjulavstanden er på 2.750 mm.

Teknikk
Mye av teknikken kommer fra Mazda6 MPS, f.eks. den 4-sylindrede 2.3 liters direkte innsprøytede turbomotoren, som i CX-7 gir 244 hk ved 5.000 omdr./min. I USA vil CX-7 tilbys med både for- og firehjulsdrift. Modellen har plass til fem personer og har i USA blant annet 18" felger, antispinn og antiskrens, og en 6-trinns automatisk girkasse som standard.

Tekniske spesifikasjoner, samt utstyrsoversikt, for den europeiske versjonen av Mazda CX-7 kommer først noe senere.

Design
Sportslighet og høy kvalitet var blant de viktigste kriteriene for Mazdas ingeniører ved utviklingen av den nye modellen. I interiøret er f.eks. skinntrekket på seter, ratt og girkule av høyeste standard. Et mykt trekk ble spesielt utviklet for å få perfekt fargesammensetning.

CX-7 har et lasteområde som er lengre enn konkurrerende modeller. Med alle tre baksetene i bruk er det god nok plass til å romme tre store golfbagger. For mer plass kan baksetene felles ned. Under utviklingen brukte man mye tid på research på kunders behov, og som et resultat av dette sørget man blant annet for plass til oppbevaring av en bærbar PC i den låsbare senterkonsollen.

Sikkerhet
Det er lagt stor vekt på at sikkerheten er høy og chassiset er blant annet utviklet i tråd med Mazdas avanserte system for kollisjonssikkerhet. Dette hjelper til med å beskytte passasjerene i ulike ulykkesituasjoner. Chassiset er bygget som et såkalt "unibody", noe som gir sterk vridningsstivhet, og høyfast stål er benyttet for å øke styrken ytterligere. Ved lansering i Europa vil man komme med mer nøyaktige spesifikasjoner for det europeiske markedet.

Tilbake

Hovedside

 Annonser
 Samarbeidspartnere

  Copyright © motorweb.no. All rights reserved. Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet.
Ansvarlig redaktør: Christian Tvedt
Webansvarlig: Andreas Jahren