Hovedsiden  
  Tester  
  - Testarkiv  
  Nyheter  
  - Nyhetsarkiv  
  Motorsport  
  Messer  
  Søk  
     
  Kontakt oss  
     

 Nyhet: Volkswagen Iroc – sportsbilikonet gjenoppstår

Av Andreas Jahren - lørdag 26. august 2006
Pressemelding: Med konseptbilen Volkswagen Iroc gjenoppstår 70-tallsikonet Volkswagen Scirocco i et strømlinjeformet og sexy sportsbildesign.
Volkswagen Iroc
Volkswagen Iroc
Volkswagen Iroc
Volkswagen Iroc
Volkswagen Iroc
Volkswagen Iroc
Volkswagen Iroc
Volkswagen Iroc
Volkswagen Iroc

Langt panser, kort hekk, brede muskuløse linjer og en helt ny grill. Når VW Iroc vises frem på bilutstillingen i Paris, representerer den både en hyllest til ikonet Volkswagen Scirocco og Volkswagens visjon om kompakt sportslighet. I motsetning til originalen, Volkswagen Scirocco, er konseptbilen Volkswagen Iroc ingen klassisk kupé. I stedet er dette en rendyrket og progressivt designet sportsbil, med langt panser, langt tak og kort hekk. Med 2,680 millimeter mellom akslene, 1,800 millimeter bredde og en total lengde på 4,240 millimeter skapes det plass til et romslig interiør. Høyden på 1,400 millimeter, 19-tommers spesialdesignede aluminiumsfelger og 235 dekk, røper at denne bilen ligger klistret til underlaget.

Vinduene er festet på brede skuldre, noe som gir bilen et kraftfullt uttrykk. Grillen er helt ny i Volkswagen-familien. Åpen og aggressiv, dekket med sort gitter i Volkswagen Golf GTI-stil og omgitt av børstet aluminium, strekker det hexagonformede luftinntaket seg helt ned til fremre leppe. To ekstra luftinntak sørger for luftkjøling til bremsene. Totalt er det fem luftinntak i fronten på denne bilen noe som understreker de sportslige ytelsene. Frontlyktene er smale, skråstilte og trekkes ut til sidene. A-søylene er nærmest usynlige når man ser Volkswagen Iroc forfra. Også B-søylene er skjult, mens C-søylene på en elegant måte viderefører den lange takseksjonen. To massive avlange og integrerte enderør, takspoileren og de nydesignede baklyktene, fullfører inntrykket av at dette er et helt nytt design i sportsbilsegmentet.

Volkswagen Iroc er utstyrt med en firesylindret TSI-motor som yter 210 hk. Den revolusjonerende kombinasjonen av både kompressor og turbo, som først ble brukt på Golf GT, gjør motoren til den mest effektive firesylindrede motoren på markedet i dag. Dette gir et lavt forbruk og høy kjøreglede. Kraftoverføringen skjer gjennom den anerkjente DSG-gearboksen.

Interiøret understreker sportsgenene i denne bilen: Sportsseter, fempunkts setebelter, to store og nydesignede instrumentpanel i blå glød som gir en tredimensjonal og high-tech effekt. Ventilene er dekket med sort netting som matcher fremre luftinntak. Karbon, skinn og aluminiumsdetaljer gir den riktige kvalitets- og sportsfølelsen.

Første generasjon av 70-tallsikonet Volkswagen Scirocco ble produsert i mer enn en halv million eksemplarer. Volkswagen Iroc tar opp arven 33 år etter..

Tilbake

Hovedside

 Annonser
 Samarbeidspartnere

  Copyright © motorweb.no. All rights reserved. Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet.
Ansvarlig redaktør: Christian Tvedt
Webansvarlig: Andreas Jahren