Hovedsiden  
  Tester  
  - Testarkiv  
  Nyheter  
  - Nyhetsarkiv  
  Motorsport  
  Messer  
  Søk  
     
  Kontakt oss  
     

 Nyhet: Peugeot 207 Epure

Av Andreas Jahren - søndag 17. september 2006
Pressemelding: Med konseptbilen Peugeot 207 Epure viser den franske bilprodusenten to stykker fremtid: en modell som lanseres i nær fremtid og en motorteknologi med et litt lengre fremtidsperspektiv. Bilen får sin verdenspremiere på bilutstillingen i Paris i slutten av september.
Peugeot 207 Epure
Peugeot 207 Epure
Peugeot 207 Epure
Peugeot 207 Epure
Peugeot 207 Epure
Peugeot 207 Epure

Peugeot 207 Epure gir en forsmak på hvordan Peugeot 207 CC kommer til å se ut når den lanseres på det norske markedet neste år. Peugeot 207 CC har stolte tradisjoner å følge opp, ettersom forgjengeren 206 CC var Norges mest solgte kabriolet i 2002 og 2003. Peugeot 206 CC var også den første kabrioleten som tilbød sammenfoldbart ståltak til en overkommelig pris.

Men Peugeot 207 Epure sier også noe om hvordan fremtidens kabrioleter kan motoriseres. Den er nemlig utstyrt med miljøvennlig brenselscelleteknologi, som sikrer nullutslipp og svært lav motorstøy – to elementer som er meget positive for kabrioletførere.

Navnet ”Epure” er hentet fra engelske pure = ren. Dette referer til både den miljøvennlige motoren og bilens rene, elegante linjer.

Motor
Totalt kan motoren på Peugeot 207 Epure yte 70 kW (95 hk/180 Nm), hvorav 20 kW kommer fra brenselcellen og 50 kW fra bilens Lithium-Ion batteri. Dette gir bilen en maks fart på 130 km/t, 0-100 på 15 sekunder, og en rekkevidde på hele 350 km.

Design
Man kjenner fort igjen designspråket fra Peugeot 207s elegante og sportslige front på 207 Epure.

Fra siden skaper bilens høye sidelinje en effekt som, kombinert med vinklingen av frontruten og kurven på taket, forsterker bilens dynamiske egenskaper ved å skape en følelse av bevegelse selv når bilen står stille. De nedre sidepanelene bidrar til å gi 207 Epure et markant, dynamisk uttrykk, mens ”Pitlane” alu-felger understreker at dette er en bil med solid veigrep.

Passasjerkupeen er omringet med en stilig kromlist. Bagasjelokket har også en gjennomført designdetalj i en liten integrert hekkspoiler som glir fint inn i baklysene med diodeeffekt.

Brenselcelleteknologi
For at brenselceller skal fungere er man som kjent avhengig av hydrogen og oksygen. Oksygen hentes fra bilens luftinntak, mens hydrogen er lagret på bilen. Kombinasjonen av disse to elementene skaper den elektrokjemiske reaksjonen som genererer varme, vann og selvfølgelig elektrisitet.

Tilbake

Hovedside

 Annonser
 Samarbeidspartnere

  Copyright © motorweb.no. All rights reserved. Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet.
Ansvarlig redaktør: Christian Tvedt
Webansvarlig: Andreas Jahren