Hovedsiden  
  Tester  
  - Testarkiv  
  Nyheter  
  - Nyhetsarkiv  
  Motorsport  
  Messer  
  Søk  
     
  Kontakt oss  
     

 Test: Audi A3 3.2 DSG

Av Christian Tvedt og Nicolay Taasen - tirsdag 1. juni 2004
Det hører til sjeldenhetene at vi får kjøre småbiler med over 200hk under panseret, firehjulstrekk og automatgir. I alle fall i Norge der avgiftssystemet, etter beste evne, prøver å hindre vanlige mennesker å kjøpe biler med litt motorvolum og 3-sifret antall hestekrefter. Når vi nå for en gangs skyld får anledning til å testkjøre en bil med alle de tre ovennevnte ingrediensene, er det ikke en hvilken som helst bil heller. Vi tester nemlig en Audi A3 med 3,2 liters V6 motor på 250 hk, Quattro firehjulstrekk og den supre girkassen DSG. Bli med ut på tur i en av de feteste 3-dørsbilene i Norge i dag...

Audi A3 med denne motoren er i dag den dyreste og raskeste A3’en på markedet. Prisen starter på 650.000 så dette er ikke dette en bil for Hvermansen. Du skal helst ha en mer enn velfylt lommebok og en litt sprø holdning for å kjøpe en bil som tilnærmet ser ut som en hvilken som helst vanlig A3...

Heldigvis var testbilen utstyrt med en tøff rød (Misanorød) farge og utstyrsutgaven Ambition med S-line pakke. Denne kombinasjonen sørger for et sporty look, og selvfølgelig/heldigvis er bilen utstyrt med 2 relativt voksne eksosrør.

Vi testet i fjor sommer en Golf R32 (les test her). Motoren som sitter i dagens A3 er en videreutvikling av denne motoren. Den har ikke fått noe ytterligere Nm, men ingeniørene har gitt den ytterligere 20 hk. Motoren finnes idag også i TT 3,2 som du kan lese om her.

På forrige versjon av A3 var S3 med en 1,8 liters turbomotor og 225 hk den råeste modellen. Nå har vi foreløpig fått en enda råere A3, og vi har lest og hørt rykter om at fabrikken vurderer å lansere både S3 og RS3 utgaver i fremtiden. Den som venter på noe godt...

Mens vi venter kan vi ikke helt kan se hva som kan være bedre enn 250 hk, firehjulstrekk og en av de beste girkassene på markedet.

Interiør
Inne i ”cockpiten” er det ikke så veldig mye som skiller den råeste A3en fra en normal A3. Du har gode sportsseter og godt ratt som er en del av S-lineutstyrtspakken (og ambition utstyrsnivået). Samtidig gir aluminiumsdetaljer og ”klavérlakk-pyntelister" en sporty og fresh look innvendig.

Forsetene i S-line pakken har delskinn på sidevangene og stoff i midten av setet. Dette gjør at det blir god friksjon i setet og du sitter godt og sklir ikke rundt ved kraftig svingkjøring. Setene var i sort og sølv... ikke at vi er så sikre på at ”sølvfargede” seter er det beste.. for de blir møkkete!

Sist vi kjørte A3 var i overrasket over den gode bakseteplassen. Det er vi fortsatt. Bak er det god plass til 2, selv om det å komme seg ut og inn kan være litt av en prøvelse. For å lese mer om interiøret i A3 kan du lese her

På veien
Vel bak rattet er det på tide å starte de 6 sylindrene under panseret. Heldigvis er lyden like rå som på TT. Det er bare dritkult at Audi har valgt å utstyre bilen med en skikkelig rå og litt gurglete motorlyd. Deilig!

Selvfølgelig tar vi de første minuttene ganske forsiktig, og finner raskt ut at denne bilen kan kjøres av alle. Den er smidig i trafikken, lettkjørt og føles ikke som noe ukjørbart ”monster”. Det er først når du vil ha horn i pannen at du virkelig finner ut hva som befinner seg rett bak de 4 ringene i grillen. For det går fort, veldig fort.

Med utstyrsnivået Ambition er bilen senket litt fra fabrikken. Med Quattro firehjulstrekk for å overføre kraften i bakken skal du finne på så mye idioti at du burde bli med på ”funniest home videos” for å få bilen til å slippe.

Ikke nok med at motoren er en skikkelig råtass. Den har enda mer på lager. Legg DSG giret i S modus og virkelig opplev at bilen skifter karakter fra pen og pyntelig klassisk musikk til skikkelig heavy rock ’n’ roll. For maken til hamskifte skal du lete lenge etter. Vi fant jo selvfølgelig det samme i TT, men vi kunne ikke helt huske at det var sååå stor forskjell. Bilen bare ber om at du kjører den hardt, fort og rått. Den vil ikke engang kjøre stille og rolig. Det er nesten helt umulig. Heldigvis er resten av bilen tilpasset til motoren. Det er skikkelig bitt i bremsene både ved kraftig nedbremsing og lette å tilpasse/justere ved f.eks bykjøring.

Alt i alt er selve pakken ved A3 3,2 helt spesiell. Vi har foreløpig ikke klart å finne noen som klarer å kombinere så mye godt på en gang. Det er rett og slett synd at det skal koste så innmari mye.

Hadde noen sagt at de hadde en A3 3,2 DSG ville jeg blitt misunnelig, for jeg vil også ha en...

 Audi A3 3.2 DSG
Utseende og design
Form (10) 9
Praktisk (5) 3
Sum (15) 12
 
Førermiljø og interiør
Dashbord (10) 8
Stereoanlegg (5) 4
Støy (5) 3
Ratt (4) 3
Seter (7) 6
Sum (31) 24
 
Under panseret
Kjørekultur (10) 9
Motorlyd (7) 7
Komfort (5) 4
Sum (22) 20
 
Fun factor
Kjøreegenskaper (15) 15
Fun factor (12) 12
Tekniske duppedingser (5) 5
Sum (32) 32
   
Sum totalt (100) 88

Tekniske duppedingser
ABS – Antiblokkeringssystem
EDS – Elektronisk differensialsperre
ESP – Elektronisk stabilitetsprogram
Xenonlys – Svært lyssterke gassutladningspærer
Ventilerte skrivebremser foran og bak
DSG – Direct Shift Gearbox, girsystem med to clutcher for raskt girskift

Tekniske spesifikasjoner
Motor: 3,2 liter V6 bensin
Maks. ytelse: 250 hk ved 6.300 omdr/min
Maks. dreiemoment: 320 nm fra 2.500 – 3.000 omdr/min
Akselerasjon (0-100 km/t): 6,4 s
Toppfart: 250 km/t
Forbruk: 9,9 l/mil blandet kjøring
Pris fra: kr 645.300,-
Pris testbil: kr 690.820,-

Tilbake

Hovedside

 Annonser
 Samarbeidspartnere

  Copyright © motorweb.no. All rights reserved. Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet.
Ansvarlig redaktør: Christian Tvedt
Webansvarlig: Andreas Jahren