Hovedsiden  
  Tester  
  - Testarkiv  
  Nyheter  
  - Nyhetsarkiv  
  Motorsport  
  Messer  
  Søk  
     
  Kontakt oss  
     

Lansering: Citroën C3 Pluriel

Av Christian Tvedt og Nicolay Taasen - lørdag 31. mai 2003
Citroën har hatt stor fremgang de siste årene og utvider nå sin modellpark med C3 Pluriel. Som navnet tilsier bygger Pluriel på samme plattform som C3. Dette er Citroëns plattform i B segmentet og Citroën har dermed tre biler som alle er bygget på samme plattform: C2 (blir lansert i høst, les mer om den her), C3 (les test her) og C3 Pluriel.
C3 Pluriel ble lansert for verdenspressen i Malaga og vi i motorweb er nettopp kommet tilbake etter en testtur.
Citroën markedsfører Pluriel som en multifunksjonsbil. Den skal kunne dekke flere behov samtidig. Pluriel kan omkonfigureres i en rekke forskjellige versjoner, alt etter eierens behov og dagsform. Den ene dagen kan du kjøre bilen som en vanlig lukket bil, for så med enkle håndgrep kunne endre bilen til en cabriolet, spider eller pickup! Nå er det riktignok ikke lov å kjøre bilen som pickup i Europa, men som Øystein Sunde synger: Kjekt å ha.
Pluriel blir levert med to forskjellige bensinmotorer. En 1,4 liter med 75 hk og en 1,6 liter med 110 hk. Begge motorene passer ganske godt i denne bilen, men den store forskjellen er giret. Den minste motoren kommer med en 5 trinns manuell kasse mens storebror blir levert med Sensodrive. Vi har tidligere testet C3 med det samme girsystemet og den testen kan du lese her.

Hvilke erfaringer er det så vi har gjort oss etter en liten testtur? Vi valgte å starte prøveturen i Spider versjonen. For å endre bilen til denne konfigurasjonen måtte vi lese den medfølgende bruksanvisningen godt. Først føres stofftaket tilbake, så må bakvinduet løsnes manuelt. Tak og bakvindu legges så ned i et eget rom i bagasjerommet. Vi har da fått bilen i cabrioletversjonen. Men fortsatt sitter det to bøyler fra A-stolpen til C-stolpen. Disse må fjernes før bilen blir en Spider. Disse bøylene løsnes via håndtak i bagasjerommet. Det var her vi opplevde det største problemet. Hvor skal en gjøre av disse bøylene når en er ute å kjører? Det er ikke plass til å ta dem med i bilen! Vi får dermed håpe at kjøperen av en Pluriel har en garasje hvor disse bøylene kan lagres.
Da bøylene er fjernet betyr det også at det ikke er mulig å sette på taket igjen dersom du er ute på tur. En bør derfor sjekke værmeldingen godt før en begir seg ut på tur i Spiderversjonen…

Vel ute på tur kom smilet fort på plass. Det er noe eget å kjøre åpen bil. Vi fant imidlertid snart ut at det var best å stoppe å kjøpe litt solkrem. En blir fort litt brent i pannen når en er ute på tur med åpen bil.
Dersom du har kjørt Citroën C3 vil du umiddelbart kjenne deg igjen i Pluriel. Interiøret er i utgangspunktet likt, men vi synes setene var bedre i Pluriel. Om dette skyldes at setene er endret eller at de var med stoff isteden for skinn, som vi har testet tidligere, er vi ikke sikre på, men setene var ganske gode. Legg imidlertid merke til at vi her mener forsetene. Ikke det at det var noe feil på baksetene i seg selv, men benplassen var minimal. Da jeg som er 192 cm høy kjørte Pluriel var det ca 3 cm mellom seteryggen min og baksetet. Skal dere ut på langtur vil ikke vi anbefale dere å være mer enn tre stykker. To kan sitte foran og en bak på passasjersiden. Ideelt sett hadde det holdt med ett baksete som var plassert på skrått, men det er ikke lov. Kanskje det er her navnet C3 kommer fra? Passer best for inntil 3 passasjerer? Ellers var vår testbil godt utstyrt med både elektronisk klimaanlegg og cd-veksler. Musikkanlegget kan styres fra en spak ved rattet og fyller bilen med ganske bra lyd.
Utvendig er Pluriel endret på en rekke områder. Den har fått en del kule detaljer som skiller den klart ut fra en standard C3. Vi likte spesielt Pluriel logoen som var klistret på A-stolpen. Citroën har også plassert C3 logo på festene til sikkerhetsselene. Tøffe detaljer som er med på å gi bilen sjel. Dette inntrykket forsterkes også av de tilgjengelige fargene. Bilen kan leveres i litt kraftige farger som blant annet oransje og lime grønn... Dersom du kjører en oransje bil vil også deler av døren innvendig bli farget med samme farge. Vi må innrømme at vi likte den oransje fargen veldig godt. Den passet på denne typen bil, en bil som skiller seg ut.
Etter at vi kom tilbake fra vår testrunde skulle vi sette taket på igjen. Da måtte vi først finne bøylene frem. Disse veier 12 kg per stykk og bør dermed kunne håndteres av de fleste av oss. Så var det taket som skulle opp av bagasjerommet og festes. Som du kanskje skjønner var det en litt tidkrevende og omfattende operasjon. Ikke det at det var vanskelig, men tror ikke så mange gidder å endre bilen til Spider for å ta en liten tur i butikken.

En ulempe med så mange deler er at ting fort kan bli borte eller ødelagt. Det inntrykket blir forsterket av at mange av de vitale delene er laget av plastikk. På vår testbil var det allerede ett feste til et deksel som var ødelagt. Vi må innrømme at vi synes det var ganske høy plastikkfaktor på Pluriel. Det var også en del rakling og lyder fra vinduer under vår testtur.

Som med så mange andre åpne biler mister Pluriel mye av sin vridningsstivhet da taket er fjernet. Pluriel kjennes mer nervøs enn en standard C3, men dette inntrykket ble nok forsterket en del av det til tider veldig dårlige underlaget vi kjørte på. På vanlig landevei og motorvei oppfører Pluriel seg eksemplarisk.

På vår neste testtur med Pluriel tenkte vi at vi skulle kjøre Cabriolet versjonen, dvs taket av og bøylene på. Du har da mulighet til lukke taket dersom det skulle komme et overraskende regnskyll. I denne konfigurasjonen har Pluriel flere fellestrekk med blant annet Volkswagen Polo Open Air, nemlig et stofftak som kan fjernes. En ulempe med dette er at takbøylene stjeler en del av solen og du får ikke samme frihetsfølelse som i Spider versjonen. Resultatet ble dermed at vi valgte å kjøre i Spider konfigurasjon også på denne testturen.
Som tidligere nevnt kommer Pluriel med to motoralternativer og det vil nok av prishensyn bli minstemann på 1,4 liter som blir bestselgeren i Norge. Denne motoren er stor nok for bilen og det oppleves ingen enorm forskjell mellom 1,4 og 1,6. Det er klart at bilen ikke er noen sprinter, men den har bra nok ytelse til norsk trafikk. Av konkurrenter er det naturlig å se på Peugeot 206 CC. Denne henveder seg i stor grad til de samme kjøperne. Pluriel er en mer fleksibel bil med et større bruksområde, men 206 CC har med sitt faste tak muligens noe bedre støynivå innvendig og muligheten til å få en ordentlig cabriolet ute å måtte legge igjen deler hjemme.
Alt i alt er Citroën C3 Pluriel en spennende nyhet på markedet. Med sine forskjellige bruksområder vil det nok være en bil som vil appellere til mange nye bilkjøpere.
Avslutningsvis lurer du kanskje på prisene?

Citroën C3 Pluriel 1,4 l - kr. 214.600,-
Citroën C3 Pluriel 1,6 l - kr. 234.060,-
Bilen blir lagt ut for salg i løpet av juni og vi kommer tilbake med en mer utfyllende test så snart bilen kommer til Norge.
Tilbake

Hovedside

 Annonser
 Samarbeidspartnere

  Copyright © motorweb.no. All rights reserved. Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet.
Ansvarlig redaktør: Christian Tvedt
Webansvarlig: Andreas Jahren