Hovedsiden  
  Tester  
  - Testarkiv  
  Nyheter  
  - Nyhetsarkiv  
  Motorsport  
  Messer  
  Søk  
     
  Kontakt oss  
     

 Lansering: Citroën C2

Av Christian Tvedt - fredag 26. september 2003

Motorweb.no har vært og prøvekjørt Citröens nye lille baby C2. Bilen er bygget på samme plattform som Citröen C3, men skal henvende seg til en litt annen målgruppe.

C2 skal ifølge Citröen henvende seg til en målgruppe som er interessert i en sporty bil, og samtidig er opptatt av design. Tar man først for seg sporty så skjønte man fort at det var det Citröen ønsket å fremheve. De lanserte tidlig en WRC utgave av C2. Når det gjelder design synes vi Citröen har gjort flere spennende detaljer med C2. Se bare på de brutte linjene ved bakvinduet. Det er litt spesielt å se bilen fra siden og faktisk se at linjene ikke følger hverandre slik man er vant til. Det er faktisk innmari stilig og gir bilen særpreg bare du blir "vant" til det. I tillegg vil nok de som eventuelt får klemt seg inn i baksete få en triveligere reise da det blir mer lys inne i kupeen.

C2 er laget på samme plattform som C3, og deler også mange interiørdetaljer med sin søster. Citröen ønsket ikke å lage C3 i tredørsversjon og valgte derfor å lage en helt ny bil med C2. Utvendig er det ikke så lett å se likhetene med C3. Det eneste du kanskje vil kjenne igjen er den lett buede fronten, men ellers er alt nytt. Bakdøra har i tillegg fått en liten Renault Megane-"knekk" over seg.

C2 får du i to utstyrsversjoner, X og VTR. X er standardversjonen mens VTR er den sporty med spoiler- og interiørpakke.. Vi synes jo selvfølgelig at VTR er den tøffeste av den, og kanskje den som mest gir Citröen valuta for slagordet Sporty.

På veien er nye C2 komfortabel. Den kjører godt og kjennes trygg og stabil ut, selv med kort akselavstand. Mye av dette kan nok tilskrives at bilen er gjort stivere enn "storesøster" C3. Vi fikk prøvekjørt de fleste motoralternativene til C2, og vi må si at det er lenge siden vi har hatt det så gøy i en liten bil som vi hadde i C2 med 1,6 liters motor og Sensodrive.

Inne i C2 har designerne fått leke litt med detaljene. Selve dashbordet er nok hentet C3, men mange av detaljene er nye, se bare på girspaken eller dørhåndtaket som har fått samme farge som deler av interiøret. Rattet har også fått en litt annen utforming enn C3 og fremstår som mer sporty. Rattet som sitter i VTR utgaven er i tillegg et av de bedre rattene vi har kjent på lenge. Setene i C2 er av det bedre slaget, velger du standardversjonen er setene sånn passe, men går du opp på VTR utgaven vil du sitte veldig godt. Bak i C2 er det "plass" til 2 personer. Setene bak er individuelle og kan reguleres blant annet fram og tilbake. Dette gjør at plassen blir overkommelig for deg som er under 170cm høy.  Bakseteløsningen med 2 individuelle seter er smart, de kan fjernes og endres etter behov, og gjør at bagasjeplassen også blir relativt romslig dersom du tar ut ett eller flere seter.

Det blir utrolig spennende å se hvordan markedet i Norge vil ta imot den nye C2. Statistikken viser at det i Norge ikke er noen tradisjon med små 3-dørs biler. Men med så mye standardutstyr og en så bra pris blir det artig å se om også ikke Norge blir bitt av småbilbasillen.

Vi fikk under lanseringen prøve 3 forskjellige motor- og utstyrsalternativer. Vi gir deg her en liten smakebit av hva vi synes om de enkelte.

1,4 HDI
Dieselutgaven til C2 leveres med en 75 hk motor og manuelt gir. Girskiftene er lette og girkassen er presis. Bilen går stille og rolig og du merker lite til dieselstøyen og støy fra dekk.

Inne i bilen ser det veldig C3'sk ut. Setene er ikke av de beste og gir liten sidestøtte.

Generelt synes vi dieselmotoren passer utmerket til en så liten bil som denne. Den trekker bra og har et lavt forbrukt som er ypperlig for deg som bruker bilen mye i byen.

1,4 VTR
Så var det over på bensinutgaven. Denne gangen en 1,4 liter på 75 hk med Sensodrive i VTR utgave. VTR utgaven har spoilerpakke med spoiler foran og bak. I tillegg har den en sort grill som kjennetegn. Innvendig er det også litt friskere farger, og mye bedre seter. Setene gir deg god sidestøtte og har i tillegg et tykt og godt ratt. I C2 1,4 VTR er det generelt veldig trivelig!

Vi har tidligere også kjørt Citröen biler med Sensodrive. Det er en girtype som gjør at du kanskje kjører bilen litt mer sporty enn du vanligvis gjør, og du får også en litt mer "rally" følelse. Sensodrive kan også kjøres i automatmodus, men girskiftene blir da slitsomme og nøkkete.

På veien er VTR utgaven mer stumpete enn HDI utgaven, men det skyldes nok at den står på 15" dekk. Du merker også støyen bedre, men det kan nok i stor del tilskrives dekkene.

1,6 VTR
Så var vi over på den største motoren foreløpig på C2, en 1,6 liter med 110 hk. Også denne er levert med Sensodrive og gir deg som sjåfør en skikkelig artig opplevelse.

I en bil som denne som bare ber om å bli kjørt passer, Sensodrive utmerket. Du kan gire ned rett før en sving uten å slippe verken ratt eller pedaler, og du kan gire opp igjen på vei ut av svingen uten å slippe konsentrasjonen.

1,6 VTR leveres med 45 profil dekk. Det gjør at bilen sitter som spytta i svingene, og må presses mye før den finner på noe tull. Ok så blir det relativt stumpete, men hva gjør man vel ikke for å ha det litt gøy?

1,6 liters motoren er kanskje den morsomste kjøremessig, men skal ønsker du en bybil og ikke er opptatt av å kaste bilen rundt i svingene ville jeg nok anbefalt HDI motoren.

Alt i alt er C2 en veldig positiv overraskelse. Den ser både ser godt ut og kjører godt. Det blir spennende å se på salgstatistikkene når bilen har vært i salg noen måneder.

Prisene på C2 blir som følger:
Modellbetegnelse

 Hk

   Priser

   
C2 1.1 X 61 Kr.144.900.-   Tilgjengelig ved intro i Norge
C2 1.4 VTR 75 Kr.168.900,-    
C2 1.4 VTR Sensodrive 75 Kr.173.900,-   Tilgjengelig ved intro i Norge
C2 1.6i 16V VTR Sensodrive 110 Kr.199.900,-   Må spesialbestilles
Tilbake

Hovedside

 Annonser
 Samarbeidspartnere

  Copyright © motorweb.no. All rights reserved. Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet.
Ansvarlig redaktør: Christian Tvedt
Webansvarlig: Andreas Jahren