Hovedsiden  
  Tester  
  - Testarkiv  
  Nyheter  
  - Nyhetsarkiv  
  Motorsport  
  Messer  
  Søk  
     
  Kontakt oss  
     

 Test: Ferrari  F355 Berlinetta

Av Christian Tvedt og Nicolay Taasen - mandag 18. august 2003
Det kommer øyeblikk i livet du skulle ønske varte mye lengre. Vi i motorweb.no har akkurat opplevd et slikt. Motorweb.no fikk forespørsel om vi ville prøvekjøre en Ferrari 355.Det var ikke mange sekundene vi brukte på å bestemme oss. Ferrari står i manges øyne som BILEN med store bokstaver. Dessverre finnes det ikke mange av disse i Norge, og vi har vel egentlig heller ikke veiene å kjøre dem på.
Vi troppet opp som skolebarn på aller første skoledag, tente som lys. Bilen var en 355 Berlinetta, av typen knall gul. Bilen er en 1996 modell, men så ut som om den ikke var rørt siden. Eieren fortalte at det var tatt servicer for hver 10.000 km, både i Tyskland og Italia. Ikke at en service på en Ferrari er noen billig affære. Eieren hadde brukt rundt 50.000 kr per 10.000 km service.
Men over til bilen. Sett deg inn og spenn fast sikkerhetsbeltet.
Til å være en 96-modell har bilen det meste av det du trenger av komfortutstyr. Her er både klimaanlegg og radio. Ikke at du trenger radio i en Ferrari. Lyden fra motoren er som et helt symfoniorkester som spiller alle dine favorittsanger samtidig. Helt herlig!
Vi lar eieren få varme opp bilen til de 90 gradene motoren/oljen må ha for å yte maksimalt. Ut på motorveien bærer det. Ned i 2! gir i 100km/t, så sier det bare BANG og bilen flyr av gårde. Ikke nok med at draget er helt vanvittig, men lyden er like rå. Inn i en tunnel, ned med vinduene, litt lavt gir, og full gass... Å hvilket herlig liv det er å være motorjournalist!
Så er det stopp. Smilet må tørkes av munnen slik at vi blir i stand til å holde kameraet rolig. Bilder må jo tas, fra alle vinkler og kanter. Ferrari har alltid vært flinke med detaljer, men det er først når du ser bilen helt nærme at du ser alle. Alt fra Ferrari-merke på bremsekalliperne til merket på bensinlokket. Her er ingenting tilfeldig. Ferrari 355 er en av de siste bilene Ferrari lagde med øyelokklys. De har nå kuttet dette ut da det ble for stor luftmotstand. Men kult er det!
Godlyd
Bilen vi kjørte var utstyrt med 4 feite potter bak, som formidler noe av den beste lyden i verden. Lyden fra en Ferrari V8’er med 380 hk… Dette burde en smart businessmann ta opp på CD og selge. Rett inn på 1. plass på VG-listen.

Som tidligere nevnt var bilen i en gulfarge som vil få en drosje i New York til å bli grønn av misunnelse. Ikke at en Ferrari trenger sterke farger for å synes, men det gjør at bilen i alle fall ikke blir noen mindre publikumsmagnet. Vi stoppet bilen et par ganger på vår runde og hver gang vi stoppet stimlet menneskene bortom for å se, for å spørre og ikke minst høre.

Så var det vår tur til å teste. Du synker dypt ned i myke og gode bøtteseter av skinn. Du justerer så du setene slik at du sitter godt i forhold til ratt og pedaler. Vrir om nøkkelen og vekker til live orkesteret bak ryggen din. Inn med første gir og rolig ut på veien igjen. Begynner litt forsiktig og girer ganske raskt opp til 2 gir. Sjaltingen på giret skjer silkemykt, selv om du kanskje ikke kan si det samme om clutchingen. Litt tilvenning til bilen og du er klar for en liten runde ut på motorveien. Inn med 2 giret igjen og du fester begge hendene på rattet. Helt inn med gassen og du blir slynget ut på motorveien i en vanvittig fart. Du clutcher igjen og girer fra 2 til 3 med et presist klakk. Du lar motoren få enda mer å jobbe med og den gir seg ikke. Det bare går og går og går og går…
Noe som er vanlig i biler med racermotor er at de forutsetter, av deg som sjåfør, at du bruker turtelleren aktivt. Speedometeret er mer en bi-ting. Men turtelleren er alt du trenger for å bruke motoren maksimalt. Det krever litt tilvenning, men det deilig å kunne kjøre en motor etter hva den liker best, ikke hva skiltene sier du skal kjøre i.
Klakk, klakk...
Motoren i Ferrarien vi prøvde har et vanvittig drag, helt fra bunnen og opp til 9.000 omdr. Girkassen, som du ser bilde av, er av typen som gir deg en ny opplevelse når det gjelder giring. Sporene er godt synlige og du treffer dem lett og uproblematisk. I tillegg får en god lyd med på kjøpet Du hører klakk klakk hver gang du girer. Deilig! Handlingen er et kapittel for seg. Nå fikk vi dessverre ikke kjørt på småveier denne gangen, men du merker veldig fort at bilen gir tilbakemeldinger gjennom rattet. Den lyster hver minste bevegelse uten å mukke.
Ferrari 355 går 0-100 på 4,7 sekunder og har en toppfart på 295 km/t. Det vil si at dette går fort, veldig fort.
Skal du ha med deg noe i en Ferrari? Ja, det er ikke noe problem. Bagasjerommet er overraskende stort. Selvfølgelig er det utstyrt med håndsydde spesiallagde skinnkofferter som passer utmerket, selvfølgelig med Ferrarimerke. På den andre siden av bilen finner du motorrommet. Et kunsttykke i seg selv. For deg som liker motor blir du bare stående med åpen munn. Det er rett og slett vakkert…
Hadde jeg fått en Ferrari ville jeg selvfølgelig sagt ja. Men fornuftig blir en Ferrari ikke. Skal du kjøpe en slik må du legge alt som heter fornuft på hylla. Du må i tillegg ha en relativt velfylt lommebok, både til bensin og deler. For her må du regne med at ting kan gå i stykker.
Dersom vi får låne en Ferrari en annen gang har vi allerede bestilt oss tur på Kielfergen. Dette er en bil som må prøves i et av sine rette element, enten på motorveiene i Tyskland, eller på små svingete Italienske veier.
Vi må bare bøye oss i støvet. Dette har vært en opplevelse av de store. Tusen takk til eieren for prøvekjøringen!
Tekniske spesifikasjoner
Motor: 3,5 l V8 bensin
Maks. ytelse: 380 hk ved 8.200 omdr/min
Maks. dreiemoment: 363 nm ved 6.000 omdr/min
Akselerasjon (0-100 km/t): 4,7 s
Toppfart: 293 km/t
0-400m: 12,9 s
0-1000m: 23,7 s
Bilder
Tilbake

Hovedside

 Annonser
 Samarbeidspartnere

  Copyright © motorweb.no. All rights reserved. Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet.
Ansvarlig redaktør: Christian Tvedt
Webansvarlig: Andreas Jahren