Hovedsiden  
  Tester  
  - Testarkiv  
  Nyheter  
  - Nyhetsarkiv  
  Motorsport  
  Messer  
  Søk  
     
  Kontakt oss  
     

 Fabrikkbesøk: The Raging Bull - Temmet?

Av Christian Tvedt - fredag 2. april 2004
Det er ikke mange ganger man som voksen får tilbake følelsen man hadde som barn når man fikk gå inn i en leketøysbutikk. Jeg har nylig opplevd nettopp dette, og sitter ennå med stjerner i øynene...
  Motorweb.nos redaktør og Cristina Guizzardi fra Lamborghini

En tur til Italia ble planlagt og kontakten med Lamborghini ble opprettet. Lamborghini er nok ikke blant de største sportsbilprodusentene i dag, men hvem har vel ikke hatt bilde av en Countach på soverommet?

Etter flere runder med telefoner og mailer skulle vi få lov få lov til å avgi fabrikken i Sant' Agata et besøk. Et besøk på fabrikken er visstnok ikke noe hvermansen kan få til, men norske journalister er kanskje et litt eksotisk innslag i en italiensk hverdag, hvem vet...

Først litt historie
Lamborghini feiret i 2003 sitt 40 års jubileum. I 1963 ble firmaet grunnlagt av Ferrucio Lamborghini. Mange har vel hørt historien om at Ferrucio Lamborghini spurte Enzo Ferrari om de ikke skulle samarbeide om å lage sportsbiler. Ferrucio Lamborghini mente nemlig at han hadde mange gode ideer til å forbedre Ferrari. Enzo Ferrari på sin side likte ikke forespørselen og ba Ferrucio holde seg til det han kunne, nemlig lage traktorer og landbruksmaskiner. Ferrucio bestemte seg da for å vise at han kunne lage en bedre bil enn Enzo Ferrari. Lamborghini ble dermed grunnlagt. Fabrikken til Lamborghini ble stiftet i Sant' Agata i 1963, og har siden blitt utvidet ettersom produksjonen har økt. Det var på denne fabrikken den første prototypen, kalt 350 GTV, så dages lys allerede i oktober 1963!

Siden starten i 1963 har Lamborghini vist flere prototyper og kommet med et bredt spekter av produkter og modeller. Vi finner alt fra båtmotorer, Formel 1-biler og firehjulstrekkere på listen, men det er nok likevel sine særegne sportsbiler Lamborghini er kjent for.

Lamborghini har, som andre bilprodusenter vært igjennom både oppganger og nedganger. De har hatt flere eiere, der den mest kjente nok er Chrysler. I 1998 ble Lamborghini overtatt 100% av Audi, og som vår guide sa: "We couldn’t have found a better owner than Audi. We got the expertise and technique we deserve".

Det å kjøre bil i Italia er en opplevelse i seg selv. Vi leide oss en liten SMART for å komme fra hotellet til fabrikken og fant fort ut at den som bybil var kjempepraktisk og faktisk ganske kul!

Etter å ha kjørt gjennom "Ferrari byen" Modena og der ha blitt møtt av Ferrarier, Ferrariskilter, Ferrarikafeer og Ferraributikker..., og ikke minst folk som hang i trærne for å få et glimt av en Ferrari på testbanen, var det utrolig rart å komme til "Lamborghini-byen" Sant' Agata.

Omtrent en kilometer utenfor byen møtte vi en Lamborghini Murcielago, og dette skulle vise seg å være det eneste synlige beviset på at vi var på Lamborghinis hjemsted. Etter kryssing av gater opp og ned måtte vi faktisk spørre oss frem til fabrikken!

Inne i resepsjonen merket vi at dette ikke er et tilbud hvem som helst får gleden av. Vi måtte gi fra oss både kredittkort og førerkort for å få "inngangskort". Vår guide Cristina Guizzardi, som er internasjonal pressesekretær, møtte oss med et stort smil og en velkomst vi sjelden har sett maken til.

Vi ble guidet inn i bakgården der det stod ca 10 stk Gallardo og Murcielago på rekke og rad… (For å gi et lite innblikk i det store øyeblikket og følelsene som meldte seg: Øynene ble blanke, gliset gikk fra øre til øre, og barndomsdrømmen om å være testsjåfør meldte se med ny og hardtslående kraft i mellomgulvet! Aldri har vi vel vært nærmere en religiøs omvendelse!

Vi fikk ikke lov til å ta bilder inne på fabrikken, så kameraet måtte dessverre legges igjen i resepsjonen.

Inne på fabrikken
"Opp en trapp og inn en liten dør", og du står ansikt til ansikt med en opplevelse som kommer til å stå prentet inn i hukommelsen for all fremtid. Murcielagoer og Gallardoer på løpende bånd, i ordets rette forstand... Vi kom rett inn på "gulvet" der det var et yrende liv med teknikere og montører. Gallardo blir det produsert inntil åtte stykker av om dagen mens Murcielago, som er et mer håndlaget produkt, kun produseres i maks to eksemplarer per dag.

Vi starter turen langs en laaang rekke Gallardoer... "sukk" ...der vi får fortalt at hele karosseriet til Gallardo kommer ferdig lakkert fra Tyskland. De mest poulære fargene ser vi er gult for Gallardo og faktisk grønt for Murcielago. Vi får tydelig merke at dette er et Italiensk merke, selv med Tysk innflytelse. "Alle her er italienske", sier vår guide. "Tyskerne kommer hit for å lære. Det eneste de har gitt oss er mer system og orden"

Vi går videre forbi testebenken til Gallardo der man hører den deilige lyden av en V10 motor på lavt turtall...

På rekke tre og fire finner vi Muricelago... Denne bilen er et skikkelig håndlaget produkt, der mye av karaosseriet består av karbon. I både Gallardo og Muricelago lages setene for hånd og de bruker 16 kuer for å lage interiøret. Stakkars kuer...

Når det gjelder motorene så er det også veldig stor forskjell på lillebror og storesøster. Mens Gallardo har en V10 som omtrent kommer ferdig til fabrikken blir Muricelagos V12 satt sammen for hånd i Lamborghini-fabrikken, noe som er et utrolig facinerende syn.

I over halvannen time blir vi guidet rundt på fabrikken. Vi får forklaringer om alt mulig, og får besvart alle våre tenkelig og utenkelige spørsmål. Vi ble fortalt at testkjøring av bilene foregår i selve Sant' Agata og dets nærområde, og at vi akkurat gikk glipp av en forproduksjon av Murcielago Roadster som ble vist på messen i Geneve.

Ferrari har som kjent en spesiell farge som liksom ER Ferrari. Hva er det som er "fargen(e)" til Lamborghini? Jo, det er faktisk gult og orange. Tror nok jeg foretrekker gult...

Alt i alt var både opplevelsen og muligheten til å være der når de faktisk lager bilene et øyeblikk man sent vil glemme. Nå gjenstår det bare å mase nok til faktisk å få kjøre en av drømmebilene... Følg med, kanskje vi kan overraske våre lesere med en test av en Lamborghini???

Tilbake

Hovedside

 Annonser
 Samarbeidspartnere

  Copyright © motorweb.no. All rights reserved. Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet.
Ansvarlig redaktør: Christian Tvedt
Webansvarlig: Andreas Jahren