Hovedsiden  
  Tester  
  - Testarkiv  
  Nyheter  
  - Nyhetsarkiv  
  Motorsport  
  Messer  
  Søk  
     
  Kontakt oss  
     

 Test: Range Rover – King Of(f) The Road?

Utseende og design
Det første som slo oss da vi sto ved siden av testbilen var bilens størrelse. Bilen er nemlig diger. En bil du definitivt setter deg opp i. Dette gjør at du ikke bare har god bakkeklaring, som er viktig på en terrengbil, men også har en meget god oversikt over trafikken. Vi har sjelden følt oss så mye som ”Kongen på haugen” som vi gjorde i testbilen. Vanlige biler ser rett og slett små ut.

Samtidig som bilen er stor har den også en eksklusiv karakter. Den er nesten slik at du forventer at et medlem av den britiske kongefamilien når som helst skal stige ut av bilen. Vi er i alle fall sikre på at Range Rover eiere også ligger høyt oppe på listen over eiere av hestehengere…

Land Rover har laget en rekke kule detaljer da de designet Range Rover. Vi likte spesielt godt ”gjellene” på hver side av bilen. Disse er skikkelig tøffe. Slike små ting bidrar til at bilen ikke blir kjedelig. Den får tvert imot et spenstig design som appellerer. Testbilen var utrustet med 18” lettmetallfelger. Dette bidrar også til helheten i designet.

Testbilen var videre utstyrt med tonede bakruter. Dette ser ganske tøft ut, men vi erfarte fort at dette ikke var like praktiskt en mørk oktoberkveld. Det var rett og slett litt vanskelig å se ut av sidevinduene bak. Dette gjør at det er litt problematisk å ha full oversikt når du rygger.

Forsetter du den utvendige turen rundt bilen vil du komme til bagasjeromsluken. Denne er to-delt, noe som gjør det lett å få tilgang til bagasjen.

Dersom du vurderer å kjøpe en Range Rover, kjøper du en livsstil vel så mye som en bil. Det kan en se på de meget aktive Rover eierklubbene rundt i verden. Kjøper du en Land eller Range Rover blir du en del av et trofast fellesskap hvor blant annet Lara Croft er medlem!
Førermiljø og interiør

Som vi nevnte gir Range Rover et eksklusivt inntrykk, så også innvendig. Testbilen hadde en nydelig fargekombinasjon med lyse skinnseter, fire farget dashbord (!) og utstrakt bruk av treverk. Akkurat slik en forbinder med engelske biler. Vi likte særlig bruken av treverk. Se hvordan det går gjennom dashbordet. Lekkert!

Ellers preges interiøret av en stor og bred midtkonsoll hvor alle bilens betjeningsorganer sitter, alt relativt nær føreren. Det hele er ganske så lettfattelig og intuitivt. Det er i det hele tatt ganske så deilig å være sjåfør i en Range Rover. Forsetene kan stilles inn elektrisk og det er dermed lett å finne en behagelig sittestilling. Vi likte spesielt godt muligheten for individuell innstilling av toppen av seteryggen. Det eneste vi savnet var mer sidestøtte i setene. Når du skal ta med bilen ut i terrenget er det viktig med solid støtte.

Vår testbil var i utstyrsutgaven Vogue. Versjonen kunne like gjerne hete Komplett. For det er nemlig ikke mye utstyr som ikke er standard. På den lange listen over standardutstyr finner vi eksempelvis skinnseter, navigasjon, TV, Bi-Xenon og luftfjærer. Det eneste "må ha" som står på ekstrautstyrslisten er merkelig nok metallic lakk. Dette burde da også fabrikken/importøren ha inkludert…

Range Rover er en stor bil, også innvendig. Du og passasjerene har dermed masse plass og boltre seg på. Og det er viktig i dette segmentet. Det må virke luftig inne i kupeen. Det er videre masse små oppbevaringsrom hvor en kan legge fra seg alt lommerusket.

Ellers er det de små detaljene som ofte avgjør og du finner flust av disse i testbilen. Vi var spesielt fornøyd med varmen i rattet og de kule utstigningslysene foran. Ellers var vår bil utstyrt med et bra anlegg med navigasjon og TV. Som en liten ekstra bonus var det i tillegg widescreen skjerm.

Forrige side 

Neste side

 Innhold
 Annonser
 Samarbeidspartnere

  Copyright © motorweb.no. All rights reserved. Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet.
Ansvarlig redaktør: Christian Tvedt
Webansvarlig: Andreas Jahren