Hovedsiden  
  Tester  
  - Testarkiv  
  Nyheter  
  - Nyhetsarkiv  
  Motorsport  
  Messer  
  Søk  
     
  Kontakt oss  
     

 Test: Range Rover – King Of(f) The Road?

Under panseret
Under panseret sitter den en dieselmotor som vi kjenner fra BMW X5, nemlig en 3 liters rekkesekser på 177 hk. Land Rover har modifisert BMW motoren noe for å tilpasse den bedre til Range Rover. Uheldigvis fører dette til at motoren mister ca 20 nm. Og dette er kraft bilen kunne ha trengt. For det er ikke noe overskudd i dieselvarianten av Range Rover. Særlig ved forbikjøring på landeveien merker du at bilen er noe undermotorisert. En perfekt motor i bilen hadde vært BMWs nye 3 liters dieselmotor som vi bl.a. finner i 530d.

Det er klart at den store vekten, 2.400 kilo, samt luftmotstand som en middels låve er den største grunnen til at bilen føles noe slapp. Bilen blir dermed et offer for sin egen størrelse. Range Rover finnes også med en bensinmotor som er vesentlig sprekere, men denne koster over 300.000 mer. I tillegg til prisen bruker også bensinmotoren langt mer drivstoff. Bensinversjonen bruker 2,2 liter per mil (diesel 1,3 liter per mil) ved bykjøring så dieselalternativet vil nok være tiltalende for mange…

Det er velig lite dekk og vindstøy i Range Rover. Og nettopp derfor merkes motorstøyen ekstra godt. Ved kaldstart hører du en knatring fra motoren som siden endrer seg til en jevn dur, nesten som lyden fra en amerikansk V8 diesel. Ikke det at lyden på noen måte er plagsom, men kupeen er så godt lydisolert ellers at det høres.

Også automatgirkassen er hentet fra BMW. Denne girer behagelig og passer bra til Range Rover. Automatkassen har også mulighet for ”manuell” giring, men automatikken overstyrer ditt valg dersom turtallet blir for høyt.

I motsetning til BMW X5 er Range Rover en skikkelig Off-roader. Den er konstruert for å tåle en tur langt uten for asfaltveien. Blant annet er bilen utstyrt med permanent firehjulstrekk med lavgir, luftfjæring og Hill Descent Controll. For å begynne med luftfjæringen kan bilen heves og senkes ved hjelp av en knapp innvendig. Du kan dermed øke bakkeklaringen når du skal ut i terrenget. Så fort du kommer tilbake til sivilisasjonen senkes bilen automatisk. En annen fordel med luftfjærer er at de svelger alt som heter dumper på en meget bra måte. Testbilen flyter av gårde og passasjerene får en reise på første klasse. Hill Descent Controll er et system som bremser bilen automatisk i nedoverbakker slik at farten aldri overstiger 8 km/t. Du har dermed full kontroll og trenger ikke å benytte deg av bremsepedalen.

Tidligere Range Rover modeller har hatt et rykte på seg for å være litt dårlig skrudd sammen. Dette er ikke tilfelle lenger. Vår testbil virket veldig tight og fin og finishen var helt i toppklasse.
Fun factor
Vi må si at vi hadde det moro i Range Rover’n. Vi har sjelden følt oss så overlegne i trafikken. Bilen har en fremtoning som oser av klasse og luksus. Det virker som det er flere enn oss som deler denne oppfatningen. I følge importøren selger de faktisk flere Range Rovere enn det de hadde budsjettert med.

Til tross for de gode terrengegenskapene tror ikke vi de fleste Range Rovere noen gang vil bli å finne langt ute i skogen. Til det er bilen rett og slett for dyr og eksklusiv. Det måtte i så fall være godseieren som skal ut sammen med gjetehunden å drive inn sauene.

Forrige side

Neste side

 Innhold
 Annonser
 Samarbeidspartnere

  Copyright © motorweb.no. All rights reserved. Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet.
Ansvarlig redaktør: Christian Tvedt
Webansvarlig: Andreas Jahren