Hovedsiden  
  Tester  
  - Testarkiv  
  Nyheter  
  - Nyhetsarkiv  
  Motorsport  
  Messer  
  Søk  
     
  Kontakt oss  
     

 Test: MG TF 120 Stepspeed

Av Christian Tvedt og Nicolay Taasen - mandag 20. oktober 2003
Motorweb.no hadde et lite ønske om å strekke sommeren så langt som mulig og spurte MG importøren pent om å få låne en MG TF en helg. Det fikk vi.

MG TF har lenge for vår del stått som DEN originale roadsteren. Den har forandret seg lite de siste årene, og vi var spent på om bilen sto opp til forventningene.

Hos MG Importøren fant vi en knall rød MG TF, akkurat den fargen bilen skal ha. Taket forsvant med en gang da solen viste seg fra sin gode side. Ikke at det å ta av taket på MG er noen stor oppgave. To fester foran på hver side og vips så er taket av.

Vi må med en gang innrømme at MG har vært flinke med designet på MG TF, den har et klassisk roadster design. En liten bil, masse sjarm, midtmotor og vind i håret. Det er ikke mer som skal gjøre oss forhøyd i alle fall.

TF er en bil som passer til å være rød, den får da et klassisk sportspreg og blir også et skue for de som er interessert i bil. MGen har individuelle lykter foran, luftinntak på siden og som en avslutning to synlige eksosrør bak. Alt dette fører til at bilen får et tøft utseende fra alle kanter

Motor
Testbilen var utstyrt med en 1,8 liters motor på 120 hk med MGs trinnløse girsystem Stepspeed. Det er vel ingen hemmelighet at vi synes kanskje 120 hk var litt snaut, og vi manglet litt pulver. Men for all del, med en så liten bil, 120 hk og midtmotor så er du nødt til å få en morsom opplevelse.

Interiør
Når du så klyver inn i bilen så er det en litt annen opplevelse, setene er gode, og lette å stille inn, selv uten høyderegulering. Rattet kan justeres høyderetning. Det første du sannsynligvis vil legge merke til inne i MGen er girkassen og de to "girkulene" som er plassert på rattet. Bilen har nemlig rattgir som gjør at du kan ha begge hendene på rattet og gire både opp og ned kun ved å løfte en finger. Giringen fungerer utmerket, men det gjør også automatfunksjonene. Skal du kjøre aktivt vil vi vel kanskje anbefale at du bruker rattgiret da dette gir en mer sportslig opplevelse. Skal du derimot kjøre i byen er det ingen grunn til å gjøre giringen selv, det klarer automatgiret utmerket alene.

Opplevelsen innvendig er litt delt, for det første får du sportsbilfølelse av et lite kompakt ratt, rattgir og gode seter. På den andre siden blir du litt "satt" ut av relativt spartansk og gammeldags interiør. De har klart å sprite opp interiøret litt med en TT-inspirert girkasse, men ellers er ikke detaljer og materialvalg i ypperste klasse.

Ute på veien
Ute på veien kommer følelsen av å kjøre en sporty bil tilbake. Midtmotoren gjør sitt til at du får en bra vektfordeling på for- og bakhjul. I tillegg har MGen en presis og kontant styring som gir deg god kontakt med veibanen og du kjenner godt hva bilen finner på. Den krenger lite i sving og du skal presse bilen mye før den finner på noe tull. Ute på svingete vei er MG TF helt klart en bil som får frem smilet og hornene i panna.

I dagens biler har det blitt veldig vanlig med en fot-hviler til clutchfoten. Skal du finne den i MGen må du lete lenge. Vel og merke så kan du hvile foten på ett eller annet i fotbrønnen, men noe særlig behagelig er det ikke.

På våre kjente svingete veier lar vi bilen og motoren få jobbe. Det trinnløse giret gir deg en noe spesiell følelse. Gi flatt jern, og turtelleren legger seg på 4.500 omdr og blir der til du slipper opp blyloddet. I tillegg har MG klart å levere bilen med et faktisk veldig bra lydanlegg med 6 høyttalere. Så når du begynner å bli litt sliten enten av støy eller motorlyd sett opp anlegget og la deg fristes til å kjøre videre.

MG TF er ingen stor bil, og skal du ha med deg høye mennesker kan det hende at de får et problem. De vil nok sannsynligvis få plass inne i bilen, men tar du ned taket og ber de kjøre så vil de nok sannsynligvis si nei. Grunnen: De ser rett i øvre delen av vindusrammen. Ikke så veldig heldig når du mister en del av synsfeltet...

Når vi først er inne og klager litt (for det må man ha lov til) så er det et par ting vi også irriterte oss over, blant annet er det vanskelig og tungvindt å få på kalesjetrekket. Du bruker mye tid, og det er dårlige festemekanismer på det. I tillegg virker det som det er litt dårlig finish i skjøtene mellom karosseri og tak. Det er glipper imellom taket og karosseriet. Når MG i tillegg leverer bilen med plastvindu er vi ikke helt fornøyde med finishen på tøytaket. Nå klarte ikke disse detaljene å ødelegge for en artig høstopplevelse, men de vil kanskje irritere mer og mer etter som bilen blir eldre og du ikke er så opptatt av å brekke bilen rundt hver eneste sving.

Vi kan vel karakterisere MG TF som en Drivers Car, og utseendemessig er den helt klart Best of British, innvendig er vi ikke like fornøyd. Her kunne MG gjort mye med lite. Alt i alt er MG en trivelig opplevelse. Den kjører godt, men vi savner litt pulver.

Har du lyst på en bil som vekker sportsbil-lidenskapen i deg ta en titt på MG TF. Det er allerede en klassiker.

Tekniske spesifikasjoner
 

Motor: 1,8 l bensin
Maks. ytelse: 120 hk ved 5.500 omdr/min
Maks. dreiemoment: 165 nm fra 3.000 omdr/min
Akselerasjon (0-100 km/t): 10,2 s
Toppfart: 190 km/t
Pris fra: kr 314.900,-
Pris testbil: kr 314.900 ,-

Tilbake

Hovedside

 Annonser
 Samarbeidspartnere

  Copyright © motorweb.no. All rights reserved. Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet.
Ansvarlig redaktør: Christian Tvedt
Webansvarlig: Andreas Jahren