Hovedsiden  
  Tester  
  - Testarkiv  
  Nyheter  
  - Nyhetsarkiv  
  Motorsport  
  Messer  
  Søk  
     
  Kontakt oss  
     

 Test: Opel Speedster - Opelen som går så bra at hatten blåser av…

Av Christian Tvedt og Nicolay Taasen - fredag 25. juli 2003
Vi i motorweb har hatt gleden av å teste en Opel Speedster Turbo i en liten hektisk uke. Vi tenkte vi skulle lage en normal test, men fant fort ut at det ikke var noe poeng i det. Speedster kan nemlig ikke sammenlignes med noen ”normal” bil. Det er en rendyrket kjøremaskin, både på godt og vondt. Vi vil heller prøve å formidle litt av de opplevelsene og erfaringene vi gjorde i løpet av vår testuke. Les videre for å få en følelse av eksos og svidd gummi.
Vi låser opp bilen og kryper på plass. Vi utfører et lite C-moment og kjenner at vi burde ha trent litt mer i det siste, i alle fall strukket ut litt bedre. Når vi så er på plass i setet og prøver å stille ryggen finner vi ut at dette ikke går. Vi kan kun stille førersetet i lengderetning. Etter å ha justert det slik at rekker fram til pedalene, trykker vi inn clutchen og vrir om nøkkelen. Ingen ting skjer. Det er da vi husker at vi har lest et eller annet sted at vi må trykke på startknappen. Hvor er den tenkte vi og lette litt småfebrilsk, samtidig som vi er litt småflau over at vi ikke visste. Der er den, rett over innstillingen til frisk luft. Ett lite trykk og bilen starter. Vi setter bilen i revers og merker med en gang at girkassen lager klakke lyder. Skikkelig lyder som du hører når blant annet Solberg og Co girer. Vi rygger stille og forsiktig ut fra plassen og setter bilen i første gir. Da det allerede har samlet seg en haug med tilskuere rundt bilen så triller vi forsiktig avgårde. Når vi endelig finner en litt åpen plass trykker vi gasspedalen forsiktig inn, Vi kjenner vi blir trykket tilbake til setet. Men vi må si vi ble litt skuffet. Det må da være mer enn dette, og jo da.... Ute på motorveien ligger vi i 80. Vi legger bilen i tredje og trykker gasspedalen helt i bunn. Da våkner motoren som befinner seg bak ryggen din. O'hildrandre du for en rakett!
Opel har laget en kompromissløs bil i Speedster. I en normal bil har du ofte radio, aircondition og servostyring. I Speedster Turbo har Opel fjernet alt som kan minne om komfortutstyr. Det eneste du har igjen er et bittelite ratt, 3 pedaler, ordentlige bøtteseter (der du kun kan stille førersetet) og en vanvittig kortsteget girkasse. Vi stusset for så vidt litt over at Opel har valgt å fjerne radioen, samtidig som de har latt høyttalerne og antennen sitte igjen...
Motor

Motoren i Speedster er en 2 liters turbo på hele 200 hk. Egenvekten er kun 930 kg. Det betyr at hver hestekraft kun skal trekke 4,65 kg, noe som er veldig bra. Motoren har et dreiemoment på 250 nm fra 1.950 - 5.500 omdr. Det merkes, bilen kjennes relativt normal ut under 4.000. Men så fort du kommer over 4.000, så skyter bilen av gårde og før du vet ordet av det blinker en ilter rød lampe i turtelleren og ber deg bytte gir prompte. Testbilen går fra stillestående til inndratt førerkort på under 5 sekunder. Så her gjelder det å passe på både turtallsperre og blålys i bakspeilet. Forbikjøring med Speedster er en lek, legg den 1 gir lengre ned enn du pleier og du vil måtte passe på så du ikke tar med deg støtfangeren bak til bilen foran. Når du så har kommet deg forbi og slipper opp litt på gassen hører du en "kremtelyd" fra motoren. En kul detalj for deg som er "bildust".

Mange av våre journalistvenner har skrevet at bilen har et særdeles lite ratt, og det stemmer. Rattet er 6 cm mindre i diameter enn en vanlig bil. Det gir deg som sjåfør en utrolig følelse med bilen, du kjenner hver minste bevegelse bilen gjør. Styringen i bilen er kontant og direkte. Du må jobbe litt med å lukeparkere, men det kommer mest av at bilen ikke har servostyring. Her er det kun muskler som gjelder. Heldigvis er det relativt smal dimensjon på dekkene foran, kun 175/45-17 (bak er det 225/45-17) så jobben med å ratte bilen er ikke så veldig stor. Girkassen er minst like kontant. Det går kaklonk-kaklonk-kaklonk mellom girene. Ved første gangs kjøring høres det litt raklete ut, men når du er vant til den, blir bare lyden bedre og bedre. Du føler faktisk at du girer raskere og smidigere også, selv om det nok er en sannhet med modifikasjoner. Bare spør den passasjeren du måtte ha med deg...
Det er spesielt å måtte kle på seg en bil, det tilhører dessverre/heldigvis til sjeldenhetene. (bruk det ordet du finner best). Du sitter helt nede på bakken og kjenner hver minste dump og tyggegummibit som ligger i veien. Bilen sitter som om den går på skinner i svingene, og motoren bare drar og drar helt til du ikke tør mer, og da kan jeg love deg at det er masse igjen...Opel har laget en bil som skal gi deg kjøreglede, masse KJØREGLEDE, og det har de klart, virkelig!
Speedster er en Ferrari i miniatyr. Vi lette febrilsk etter en Ferrari vi kunne lære en lekse de dagene vi hadde bilen, men fant dessverre ingen. Bilen går like fort som en Italiensk hest og koster en brøkdel, så det ville vært morsomt å utfordret en.
Hva så hvis du har tenkt deg på tur i en Speedster? Bagasjerommet som ligger rett bak motoren, rommer så vidt en tannbørste og et ekstra skift. Maks nyttelast på 50kg. Det kan derfor lønne seg å ha bankkontoen i orden slik at du kan kjøpe ting etter hvert som du trenger det. I tillegg må du være forsiktig med å legge matvarer i bagasjerommet, det blir utrolig varmt der.
Utseende
Utseendet til bilen gjør at du blir lagt merke til. Den er lav med en sint front. Bilen er kun 112 cm høy. Kommer du opp på siden av en vanlig bil føles det som om du står ved siden av en trailer, og går du fra å kjøre Speedster til å kjøre en vanlig bil føles denne som en MPV/minibuss. Du legger også kjapt merke til at bilen er laget av aluminium og glassfiber, både innvendig og utvendig. Detaljene finner du over alt. I tillegg er alle bilene nummerert, noe som får deg til å føle at du kjører en helt spesiell bil. Det som er gøy når du kjører en så spesiell bil er at folk smiler og peker når du kjører forbi. Skulle du måtte parkere et sted der det er folk får du ikke være i fred. Selv bestemor ved Rimi stopper og spør om bilen. Det morsomste er allikevel å plassere en ung gutt i bilen, da ser du smilet går helt rundt, og det er så vidt ikke hodet faller av.
Så er det prisen på et sånt leketøy da. Du må faktisk over halvmillionen for å få tilgang til denne gokarten. Skal på en eller annen måte rettferdiggjøre at du kjøper en 2 seters bil til 560.000 kan du jo fortelle din bedre halvdel "du får jo grill med på kjøpet også". For motordekselet blir nesten så varmt at du kan grille både det ene og det andre der. Fra spøk til revolver. Opel har som nevnt laget en bil for deg som ønsker pur kjøreglede. Det har de klart, til gangs. Opel har turt å ta den helt ut, og så litt til. Speedster er en utrolig morsom bil å kjøre, og det var faktisk vanskelig å levere tilbake bilen etter en alt for kort testuke. Får vi en forespørsel om vi vil prøve bilen igjen er det kun to bokstaver som kommer ut av min munn i alle fall, JA!
Tekniske spesifikasjoner
Motor: 2,0 l bensin med turbo
Maks. ytelse: 200 hk ved 5.500 omdr/min
Maks. dreiemoment: 250 nm fra 1.950 - 5.500 omdr/min
Akselerasjon (0-100 km/t): 4,9 s
Toppfart: 243 km/t
Pris fra: kr 560.000,-
Pris testbil: kr 576.500,-
Bilder
Tilbake

Hovedside

 Annonser
 Samarbeidspartnere

  Copyright © motorweb.no. All rights reserved. Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet.
Ansvarlig redaktør: Christian Tvedt
Webansvarlig: Andreas Jahren