Hovedsiden  
  Tester  
  - Testarkiv  
  Nyheter  
  - Nyhetsarkiv  
  Motorsport  
  Messer  
  Søk  
     
  Kontakt oss  
     

 Test: Subaru Outback

Utseende og design

Det finnes få reelle konkurrenter til Subaru Outback i dag. De som kommer nærmest er Volvo XC70 og Audi Allroad. Alle disse kan også kalles krysninger mellom SUV og stasjonsvogn. De har tøffe utvendige detaljer som viser at de skal tåle en støyt. Utstrakt bruk av plast utvendig, rundt hjulbuer og støtfangere, er en fellesnevner blant disse bilene.

Subaru har fått et kraftig løft når det gjelder det utvendige designet med sine nye modeller. Outback er i så måte ikke noe unntak. Den har sitt utspring i Legacy, men er hevet og bredere. Grillen og frontlyktene er de samme, men Outback har fått digre tåkelys i fangeren som gir bilen et tøft ytre.

Bakfra er det faktisk ikke så lett å se forskjell, men sannsynligvis vil du se det på avstanden fra bakken og opp til støtfangeren. Bakkeklaringen på Outback er så høy som 20 cm, mens Legacy har 15 cm.

Hvis man sammenlignger med Forester, som er SUV-modellen til Subaru, skiller det ikke veldig mye i høyden. Det dreier seg bare om rundt 5 cm…

Det er flere spennende detaljer å se når du tar en titt på nye Subaru Outback. Den har blant annet to forhøyninger på panseret som gir et sporty og tøft preg. Bak er bilen avrundet med to synlige eksosrør. Det som også er spesielt med Subaru er at de har karmløse dører. Hver gang vi åpner en Subaru-dør blir vi litt overrasket. Man er jo vant til at karmen til vinduet følger med…

Outback ser virkelig røff ut, og ser ut til å tåle en støyt. Subaru har vært heldige med sin designvinkling på de nye modellene. Nå har snart alle modellene fått et ordentlig løft (og det har vært nødvendig). Med de nye modellene og med Petter Solberg som frontfigur, har Subaru opplevd eventyrlig vekst i bilsalget. Og det kan man faktisk forstå. Bilene er proppet med utstyr, de har firehjulstrekk som standard, og de har fått noen flotte stasjonsvogner som vi nordmenn er så glade i. Når prisene er som de er, skjønner vi godt at Subaru er en skikkelig konkurrent i flere segmenter.

Subaru Outback treffer veldig godt. Ikke for høy, ikke for lav og akkurat passe tøff!

Førermiljø og interiør

Innvendig har bilen også fått et ordentlig løft. Det er lyst og trivelig, i alle fall med kombinasjonen bilen ble levert i. Beige skinn og sort dashbord gir alltid et delikat inntrykk. Helhetsinntrykket i Outback er godt. Påkostede plastløsninger og materialkvalitet er på høyde med konkurrentene.

Det er enkelt å finne seg til rette i Subaruen. Innstillingen av setet er helt uproblematisk. Knapper og brytere er lett tilgjengelige og relativt forståelige. Dessverre mangler setene litt for å gi deg optimal støtte og det føles som om man sitter litt for høyt.

Outbacken må være en av de mest velutstyrte bilene på markedet. "Alt" er standard. Soltak, aircondition, skinn, navigasjonsanlegg etc...

Subaru har sørget for at det er mange plasser å legge fra seg det en måtte ha i lommene. Det er oppbevaringsrom både i midtkonsollen, i dørene, i midtarmlenet og selvfølgelig i hanskerommet.

I dagens marked, der det nå florerer av navigasjonsanlegg, er det stor forskjell på brukevennligheten av anleggene. Noen er joystickbasert, som f.eks I-Drive til BMW og MMI til Audi, mens noen bruker trykkfølsomme skjermer der du kan velge menyen direkte på skjermen.

Subaru ligger i den siste kategorien. Med en trykkfølsom skjerm er det kanskje ofte enklere å navigere, men skjermen blir lett møkkete og full av fingeravtrykk. Heldigvis er skjermen i bilen lettlest, selv om vi har sett bedre og klarere skjermer.

Som nevnt er interiøret i Outback er en hyggelig opplevelse. Det ser bra og føles bra ut. Eneste minuset må være sitteposisjonen, men det er ofte en ting man selv må gjøre seg opp en mening om.

Forrige side 

Neste side

 Innhold
 Annonser
 Samarbeidspartnere

  Copyright © motorweb.no. All rights reserved. Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet.
Ansvarlig redaktør: Christian Tvedt
Webansvarlig: Andreas Jahren