Hovedsiden  
  Tester  
  - Testarkiv  
  Nyheter  
  - Nyhetsarkiv  
  Motorsport  
  Messer  
  Søk  
     
  Kontakt oss  
     

 Test: VW Golf 1,6 FSI – Verdens mest solgte?

Under panseret

Det er under panseret at forskjellen oppleves som størst i forholdet til gamle Golfmodeller. Den nye Golfen er nemlig blitt en mye morsommere bil å kjøre. Det er flere årsaker til dette, men de tre kanskje viktigste er den nye McPherson-forstillingen, Multistag-bakakselen og den elektromekaniske styringen. Bilen ligger nå mye bedre på veien og gir deg bedre tilbakemeldinger. Den nye styringen virker slik at servostyringen blir tilpasset kjørehastigheten. Med andre ord er bilen lettere på rattet i bytrafikk enn på motorveien. I produksjonen av nye Golf bruker fabrikken mye lasersveisteknologi. Dette gjør bilen mer kollisjonssikker samtidig som Golf V er 80% mer vridningsstabil enn Golf IV.

Motoren i testbilen er den som importøren forventer skal stå for 27% av salget i Norge, nemlig en 1,6 liters FSI (direkteinnsprøytning) bensinmotor på 115 hk. Til motoren er det koblet en 6-trinns manuell girkasse. Denne kassen er tettsteget, presis og gir deg mye kjøreglede. Men en ulempe med relativt liten motor og 6 trinns kasse er at det blir mye giring. Maks turtall, 155 nm, er først ved 4.000 omdreininger. Det fordres derfor at du bruker girspaken aktivt ved forbikjøringer og småkjøring. Men så lenge bilen er utstyrt med en sånn girkasse som den i Golfen blir dette aldri noe problem.

Volkswagenimportøren har valgt å fjerne ESP fra listen over standardutstyr (Automatisk klimaanlegg og ESP koster 9.100 kroner ekstra). Dette for å holde prisen på innstegsmodellen så lav som mulig. Samtidig erkjenner importøren at så mye som 95% av kjøperne vil ha bil med ESP. Alle lagerbiler som tas inn til Norge er derfor utstyrt med ESP. I all markedsføring av Golf oppgir også Volkswagen priser som inkluderer ESP. Skjønn det den som vil…

Men en positiv ting med ESP’ en i Golf er at den tillatter deg å ha det litt gøy. Den slår ikke inn med en gang og lar sjåføren få leke litt med bilen. Men så fort det oppstår en potensielt farlig situasjon slår ESP systemet inn.

Komfortmessig er nye Golf helt i toppklasse. Til tross for at vår bil var utstyrt med sportsunderstell svelger den dumper på en førsteklasses måte. Det er i det hele en hyggelig opplevelse å dra på langtur i Golf.

Bensinforbruket er heller ikke så avskrekkende. Vår testbil var kun 1 måned gammel og hadde gått 1300 kilometer, med andre ord ikke skikkelig innkjørt engang. Til tross for dette hadde bilen et snittforbruk på 0,78 liter per mil.

Fun factor
Kjøremessig var det absolutt en hyggelig erfaring å kjøre nye Golf kontra den utgående modellen. Bilen er blitt en ”drivers car” som byr på mye glede. Foreløpig er rosinen i pølsa motormessig den 140 hk sterke dieselmotoren (les test av Audi A3 med denne motor her),

Men det kommer snart mer moro. Hva er vel Golf uten en skikkelig GTI i modellprogrammet? I andre halvår av 2004 kommer den med en 200 hesters motor. Det bør by på mye moro og dessverre mye penger.

For enkelte er ikke denne GTI motoren nok. De kan da velge Golf R32. Denne 3,2 liters V6 motoren yter hele 250 hk og lanseres første halvår 2005.

Forrige side

Neste side

 Innhold
 Annonser
 Samarbeidspartnere

  Copyright © motorweb.no. All rights reserved. Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet.
Ansvarlig redaktør: Christian Tvedt
Webansvarlig: Andreas Jahren