Hovedsiden  
  Tester  
  - Testarkiv  
  Nyheter  
  - Nyhetsarkiv  
  Motorsport  
  Messer  
  Søk  
     
  Kontakt oss  
     

 Test: VW Golf GT Tdi

Utseende og design
VW Golf GT Tdi
VW Golf GT Tdi
VW Golf GT Tdi
VW Golf GT Tdi

Vi hadde både lest og hørt om Golf GT i månedsvis før vi fikk kloa i en. GT finnes i dag i to versjoner, en med 1,4 liters 170 hk bensinmotor med både turbo og kompressor, samt vår versjon. Den har en motor vi har testet opptil flere ganger tidligere i motorweb.no. Nemlig 2-liters dieselmotor med 140 hk som er sparket opp til 170 hk. Denne motoren finner du både i Audi, Skoda, Seat og VW.

Det er litt blandet følelse å hente ut en GT. Den er ikke helt GTI og ikke helt ordinær heller. Den ligger litt imellom barken og veden. Men den har elementer som gjør den vesentlig tøffere enn en standard Golf, og den er ikke så hårete som mange synes GTI’en er.

Utseendemessig kan du se forskjellen mellom en vanlig Golf og en GT ved at GTen er senket, har et markant frontparti med V-formet grill med sorte lameller og innfelt GT-emblem. I tillegg leveres GT med 17” alufelger og synlige doble eksosrør. Du skal altså egentlig ikke behøve å være en VW-kjenner for å kjenne igjen GT.

Vi har testet flere VW Golf tidligere, og de kan du lese om her og her. Personlig synes vi at GT faktisk har noe av det den vanlige Golfen i gata mangler. Den ser tøffere ut og har et utrykk som kanskje passer bilen bedre.

Førermiljø og interiør
VW Golf GT Tdi
VW Golf GT Tdi
VW Golf GT Tdi
VW Golf GT Tdi

Innvendig finner du også litt av GTI følelsen. Sportsseter er standard, det samme er treeket sportsratt med GT-initialer. Bare det siste er nok til å kjenne at djevelhornene lager kuler i panna…

De forrige modellene vi testet av Golf har vi berømmet ergonomi og at det er lett og enkelt å finne seg til rette. Dette gjelder selvfølgelig også i GT. I tillegg har den som tidligere nevnt fått gode sportsseter med korsryggstøtte og litt annen utforming på dekoren innvendig. Alt i alt en vellykket videreutvikling.

Vi har tidligere også skrevet om lyden fra musikkanlegget i Golf. Og GT er inget unntak. Det er god lyd og en fyldig klang, selv i høye hastigheter, eller ved tomgang når dieselen bråker som verst. Vi kommer litt senere tilbake til selve motoren i vår testbil, men det er ikke til å komme unna at en dieselbil, i alle fall i første omgang, ikke gir deg de største GT/GTI assosiasjonene. Den bråker og knastrer litt, særlig ved tomgang og kjøring i lave hastigheter. Men kommer du litt opp i fart er det eneste du merker til dieselen et kjempeskyv og at turtelleren kun går opp til 5.000 omdreininger.

Heldigvis er Golfen godt skrudd sammen, og det er få ulyder å høre i bilen. Nå skal det jo sies at testbilen omtrent akkurat var kommet av samlebåndet, men det er godt å sette seg inn i en ny bil uten å irritere seg over små knirke- eller gnisselyder. Det eneste vi faktisk irriterte oss litt over er den konstante romlingen fra dekkene. Særlig på litt dårlig asfalt. Mulig at det her kan hjelpe dersom du bytter til noen andre dekk, men det er uansett noe man blir litt vant til over tid.

Golf GT er kanskje noe kjedelig innvendig og vi forventet oss kanskje noe ”mer” uten at vi helt kan sette fingeren på hva det skulle være. Hadde det vært ”mer” ville den jo sett ut som en GTI. Alt i alt er GT kanskje litt for nærme en vanlig Golf. Det eneste du ikke kan bestille som ekstrautstyr på en vanlig Golf er GT symbolene. Men den har faktisk det lille ekstra som gjør oss litt ekstra fornøyde når vi skal på tur…

Forrige side 

Neste side

 Innhold
 Annonser
 Samarbeidspartnere

  Copyright © motorweb.no. All rights reserved. Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet.
Ansvarlig redaktør: Christian Tvedt
Webansvarlig: Andreas Jahren