Hovedsiden  
  Tester  
  - Testarkiv  
  Nyheter  
  - Nyhetsarkiv  
  Motorsport  
  Messer  
  Søk  
     
  Kontakt oss  
     

 Test: VW Golf GT Tdi

Under panseret
VW Golf GT Tdi
VW Golf GT Tdi
VW Golf GT Tdi
VW Golf GT Tdi

Under panseret finner vi en av de sterkeste dieselmotorene i denne klassen. Selve motoren er en gammel kjenning som vi finner igjen i de fleste av VAGs produkter. De fleste kjenner den igjen med 140 hk. I GT utgaven er den biffet opp til 170 hk og et dreiemoment på 350NM.

Prisen øker også betraktelig med 30 hk og 30 Nm mer. Faktisk er prisforskjellen mellom en 140 hk og en 170 hk nesten 50.000,-. Selvfølgelig har GT litt mer utstyr å slå i bordet med, men kan prisforskjellen aksepteres? Vi har ventet i ”evigheter” på at den 170hk skulle komme til Norge. Vi har lest priser og brosjyrer og snakket med utallige selgere og importøren for å finne ut når bilen skulle komme. Den ble forsinket igjen og igjen. Noe vi tilslutt fant ut var på grunn av at den ikke klarte utslippskravene. Nå er bilen endelig blitt godkjent og vi har fått kjenne hvor mye kraft det er i dagens moderne dieselmotorer.

Testbilen var denne gangen utstyrt med DSG-girkassen til VW, noe vi har skrytt mye av tidligere (se test her). Det er kort ”sjalteavstand” mellom D og S programmet, noe som kanskje er lagt for å gi bilen en enda mer sporty feeling? I tillegg er den utstyrt med rattgiring noe som øker sportsfølelsen betraktelig, selv med en dieselpurke under panseret. På DSG-kassen fant vi noe vi ikke har sett tidligere, nemlig en W-knapp. Etter litt lesing i instruksjonsboken fant vi ut at dette var et vinterprogram. Vinterprogrammet sørger for at dreiemomentet reduseres ved i gangkjøring og forhindrer på den måten at hjulene spinner.

Ute på veien gir bilen et kraftig skyv og du skal virkelig holde deg hardt i tømmene for ikke å kjøre slik at sertifikatet er i fare. Du merker også lite til farten, så her er det viktig å holde et øye med speedometeret. Bilen ligger godt på veien og det skal mye til før den gjør noe du ikke klarer å håndtere. Selvfølgelig er komforten noe mindre enn i en vanlig Golf, men det kan vi leve med når bilen ser så godt ut og kjører så godt som den gjør.

Vi nevnte tidligere at du også kan få en annen GT-versjon, nemlig en med 170 hk bensin. 0-100 tallene på disse to bilene er omtrent like, og det overrasker jo selvfølgelig. Spesielt når blårøyken står fra dieselbilen når du gir flatt jern. Vi ble positivt overrasket over den nye og heftige VW motoren. Den gir et fantasisk skyv og du må virkelig passe på både så du ikke spinner både på 1. og 2. gir. Vi tror nok vinterprogrammet vil bli flittig brukt på vinteren for å bremse hjulspinn.

Fun factor
VW Golf GT Tdi

Vi slår det likegodt fast med en gang. Det er morsomt å kjøre Golf GT TDI. Den har en kraftig og morsom motor. Den går fort og bruker minimalt med drivstoff til å være en bil med så mye krefter og kjøreglede. Utseende er kanskje litt for anonymt for vår smak, men vi tror nok GT vil være en utgave mange vi like.

Forrige side

Neste side

 Innhold
 Annonser
 Samarbeidspartnere

  Copyright © motorweb.no. All rights reserved. Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet.
Ansvarlig redaktør: Christian Tvedt
Webansvarlig: Andreas Jahren