Hovedsiden  
  Tester  
  - Testarkiv  
  Nyheter  
  - Nyhetsarkiv  
  Motorsport  
  Messer  
  Søk  
     
  Kontakt oss  
     

 Test: VW Golf GT Tdi

Pluss og minus

+ Motor
+ Kjøreglede
+ Design

- Litt for anonym
- GT diesel???
- For dyr

= Et spennende alternativ i en klasse der bensinbilene har vært selvskrevne

Motorweb mener

VW Golf GT TDI føles ikke ut som men GTI, men er nok mer GT enn du vil tro. Den går som en rakett. Vi skal være ærlige og si at vi liker bensinbiler bedre når det gjelder kjøreglede, men GT TDI gjør en hederlig jobb med en spennende og kjapp motor. Om GTI er verdt 40.000 mer enn testbilen? Vi synes faktisk det. Om GTI derimot er verdt 90.000 mer enn bensin GT, det er et helt annet spørsmål. Ytelsesforskjellen disse to i mellom er faktisk ikke stor, så du bør så absolutt tenke deg om både to og tre ganger før du avskriver GT 1,4 TSI. Vi kommer selvfølgelig snart tilbake med en test av denne versjonen også. Bensinmotoren i GTI gir en helt annen følelse enn dieselversjonen, men ønsker du en råtass av en bil som kjører fra det meste i fart er GT TDI et spennende alternativ. Alt i alt er GT TDI et alternativ som burde vurderes dersom du ønsker en bil litt utenom det vanlige. Den største konkurransen synes vi ligger i GT bensin. Og her er nok valget litt annerledes, men det kommer vi tilbake til ved en senere anledning.

Poeng
 VW Golf GT Tdi
Utseende og design
Form (10) 7
Praktisk (5) 4
Sum (15) 11
 
Førermiljø og interiør
Dashbord (10) 8
Stereoanlegg (5) 5
Støy (5) 4
Ratt (4) 4
Seter (7) 5
Sum (31) 26
 
Under panseret
Kjørekultur (10) 8
Motorlyd (7) 2
Komfort (5) 3
Sum (22) 13
 
Fun factor
Kjøreegenskaper (15) 12
Fun factor (12) 9
Tekniske duppedingser (5) 3
Sum (32) 24
   
Sum totalt (100) 74
Tekniske duppedingser

DPF – Diesel Partikkel Filter
ABS – Antiblokkeringssystem
EBV - Elektronisk bremsekraftfordeling
EDS – Elektronisk differensialsperre
ESP – Elektronisk stabilitetsprogram
Traction Control – Antispinnkontroll
Xenonlys – Svært lyssterke gassutladningspærer
Ventilerte skrivebremser foran og bak

Tekniske spesifikasjoner

Motor : 2,0l 4 syl dieselmotor
Maks. ytelse: 170 hk ved 4.200 omdr/min
Maks. dreiemoment: 350 nm fra 1.900 omdr/min
Forbruk: 0,64 l/mil ved blandet kjøring
Akselerasjon (0-100 km/t): 8,2 s
Toppfart: 220 km/t
Pris fra: kr 365.440,-
Pris testbil: kr 421.140,-

Forrige side

Neste side

 Innhold
 Annonser
 Samarbeidspartnere

  Copyright © motorweb.no. All rights reserved. Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet.
Ansvarlig redaktør: Christian Tvedt
Webansvarlig: Andreas Jahren